Close

Siguldas biznesa līderes atklāj savu vērtību kodu

Pēc dažu mēnešu “ziemas miega” pārtraukuma atsākusies “Līderes koda” pasākumu sērija. Šoreiz biedrība “Līdere” apmeklēja vienu no ekonomiski aktīvākajām Vidzemes pašvaldībām – Siguldu. 7. februārī rekonstruētajā Siguldas kultūras centrā “Devons” pulcējās vairāki desmiti vietējo uzņēmēju, lai dalītos ar pieredzes stāstiem un atklātu, kas ir viņu dzīves galvenās vērtības. Pasākuma gaitā nevarēja nepamanīt, ka tas notiek vienā no skaistākajām Latvijas vietām – tik bieži lepnuma un mīlestības apliecinājumi savai dzīvesvietai nebija izskanējuši nevienā citā “Līderes koda” apmeklētajā novadā.

Siguldā darbojas viena no pazīstamākajām Latvijas rotkalēm Inita Straupe, kura dibinājusi uzņēmumu “Baltu rotas”.  Tā stāsts sācies pirms 25 gadiem, kad Inita kopā ar vīru Vitautu sāka gatavot kopijas seno rotu izstādēm. Vēlāk tas, kas aizsācies kā hobijs, lēnām pārtapis kopīgā biznesā, un tagad “Baltu rotu” veikali ir ne vien Siguldā, bet arī Rīgā. Interesanti, ka uzņēmumam ir arī labdarības rotu kolekcija, no kuras gūtajiem ienākumiem 15 % tiek ziedoti labdarības projektiem. “Visvairāk iepriecina tie mazie mirkļi, kad klienti saka – mums ir sajūta, ka jūs mūs šeit salaulājat -, jo laulību gredzeni pirmoreiz tiek piemēroti veikalā,” lielāko darbā gūtā gandarījuma sajūtu atklāj I. Straupe.

“Manas trīs vērtības nav saistītas ar biznesu. Tā, pirmkārt, ir veselība – mana veselība, manas ģimenes veselība, mana kolektīva un darbabiedru veselība. Otra vērtība manā dzīvē ir cilvēki ar pozitīvu domāšanu. Mani dara laimīgu sajūta, ka varu doties uz darbu ar prieku, strādāt kopā ar cilvēkiem, kas domā līdzīgi. Savukārt trešā vērtība ir iespēja dzīvot Siguldā. Jau skolas laikā, kad vēl dzīvoju Ogrē, man ļoti patika slēpot. Reiz biju ciemos pie klasesbiedra, viņam mājās bija liela kalnu slēpju un slēpjzābaku kolekcija. Toreiz nodomāju, ka nākotnē es arī gribētu tā dzīvot. Liktenis piespēlēja iespēju samainīt dzīvesvietu uz Siguldu, un šeit atrasties patiešām ir ļoti mīļa, patīkama sajūta, jo pozitīvi domājošo cilvēku te kļūst arvien vairāk. Tāpēc esmu pateicīga liktenim, ka dzīvoju tieši šajā vietā un šajā laikā,” stāstīja uzņēmēja.

Signe Turauska izveidojusi uzņēmumu “Dabas laboratorija”, kas ražo lēni spiestas, auksti presētas sulas, smūtijus, svaigēdāju kūkas un citus veselīgus pārtikas produktus. Vēl tikai pirms pusotra gada S. Turauska strādājusi algotu darbu, taču pametusi to, lai pievērstos savas biznesa idejas īstenošanai. Viņa strādājusi Siguldas novada domē, un it kā dzīvē viss bijis kārtībā – labs darbs, labi kolēģi, laimīga ģimenes dzīve, tomēr bijusi sajūta, ka kaut kas pietrūkst. “Tā pienāca diena, kad aizgāju no darba, jo bija pārliecība – ja es darīšu to, kas man tiešām patīk, varēšu dot savai pilsētai vairāk!” atceras S. Turauska. Viņas biznesa ideja izaugusi no intereses par veselīgu dzīvesveidu un arī personīgiem “eksperimentiem” šajā jomā, kļūstot par veģetārieti, vegāni, svaigēdāju. “Sievietēm nevajadzētu pazaudēt savu sievišķību un intuīciju. Mums piemīt iekšējā sirdsbalss, un, lai to, ko mēs darām, darām ar mīlestību un prieku!” novēl S. Turauska.

“Mana pamatvērtība ir mīlestība. Ja nebūs mīlestības ģimenē, kas iedod dzīvei pamatu, ja nebūs mīlestības pret to, ko dari, tad nekas īsti neizdosies. Otra mana vērtība ir sports. Ja to salīdzina ar biznesu, tad skaidrs, ka bizness ir maratona, nevis sprinta disciplīna. Trešā vērtība man ir daba. Galu galā tā iekļauta arī mana uzņēmuma nosaukumā. Ja man ir grūti vai nepieciešams atjaunoties, tad es dodos dabā – tur es varu smelt spēku,” stāstīja S. Turauska.

Viesnīcu “Hotel Sigulda” un “SPA Hotel Ezeri” līdzīpašniece Anita Isajeva viesnīcu biznesā strādā jau 27 gadus. Pērn uzņēmums saņēmis Siguldas novada “labākā darba devēja” titulu. A. Isajeva teic, ka uzņēmējas spējas viņā mantotas jau no ģimenes, jo vecaimātei Latvijas pirmās brīvvalsts laikā piederējusi desu darbnīca un veikali, bet pati sākusi strādāt jau 6. klasē mācoties, jo vienmēr gribējies pašai savu naudu, lai sajustu finansiālu neatkarību. “Mani priecē, ka pa šiem gadiem viesnīcu klienti ir bijuši ļoti daudzi cilvēki – gan vietējie, gan ārzemnieki,” saka A. Isajeva.

“Mana lielākā vērtība ir ģimene, no kuras es nāku. Mani vecāki iemācīja man  ievērot 10 Dieva baušļus – tas ir ļoti grūti, taču tas ir tā vērts. Tāpat vecāki, bijuši Sibīrijā, zināja, kas ir bads un trūkums – manus ciemiņus, draugus, nekad nelaida no mājām prom nepabarotus. Tas man iemācīja to, kas ir kalpošana – un bez tās viesnīcu biznesā nekādi nevar iztikt. Nākamā vērtība man ir mīlestība. Tā ir mīlestība pret visu – mīlestība pret Siguldu, mīlestība pret darbu, kā arī tas, ko iemācījos laika gaitā – mīlestība pret sevi. Tā mums, sievietēm, ir ļoti jāmācās, jo esam ļoti apzinīgas un vēlamies visu izdarīt perfekti. Trešā vērtība varētu būt pacietība, visu darot, jo nekas nesanāk uzreiz, kā arī vienkāršība, jo redzu, ka jauni cilvēki mūsdienās daudz ko ļoti sarežģī,” atklāja A. Isajeva. 

Kristīne Lārmane ir SIA “KG Latvija” (Lietuvas uzņēmuma “Kauno Grūdai” meitas uzņēmums) direktore. Četru gadu laikā paplašināta ražošana, atvērtas 10 tirdzniecības vietas Latvijā un Igaunijā, uzņēmuma apgrozījums sasniedzis 16 miljonus eiro. K. Lārmane paredz, ka pēc pieciem gadiem “KG Latvija” būs lielākais uzņēmums Siguldā, jo piecu gadu laikā uzņēmuma izaugsmes plāns paredz trīskāršot pašreizējo apgrozījumu.

“Svarīgākā vērtība manā dzīvē ir mērķtiecība. Es jūtos ļoti slikti, ja mērķis netiek sasniegts – tad nav motivācijas ne vien darbā, bet arī dzīvē. Otrā lieta, kas man ir ļoti būtiska darbā – vienlīdzība. Vienmēr strādāju ar domu, ka visa mana komanda un kolēģi ir vienlīdz vērtīgi. Trešā lieta ir ticība – ticība tam, ko dari, jo, ja tu par kaut ko šaubies, rezultāts nebūs. Ja nospraužat mērķi – nešaubieties!” sacīja K. Lārmane.

Vitas Rendenieces līdzīpašumā esošais uzņēmums SIA “VITA mārkets” Latvijā pazīstams kā lielveikalu ķēdes “ELVI” franšīzes partneris. Pirmais “ELVI” veikals 2000. gadā ticis atvērts tieši Siguldā, bizness sākts gluži kā visām mazām bodītēm – toreiz V. Rendeniece pati pasūtījusi, vedusi preces, koriģējusi maksājumus un kārtojusi citas lietas. Tagad, kad ķēdē ietilpst 57 veikali 30 Latvijas pilsētās un uzņēmumā kopumā strādā vairāk nekā 800 darbinieki, šie praktiskie ikdienas pienākumi, protams, nodoti darbinieku komandas rīcībā. “Bez savas komandas, divatā ar vīru mēs neizdarītu neko,” atzīst V. Rendeniece. “Lepojos ar to, ko esam sasnieguši, jo esam 100 % vietējā kapitāla uzņēmums – mums nav bagātā ārzemju krusttētiņa, kas kaut ko būtu iedevis. Viss panākts pašu spēkiem, pašu idejām un neatlaidību.”

“Tikai nākot uz šejieni sapratu, ka pirmā vērtība man ir laiks. Tas ir laiks, kas mums dots, kas sniedzis iespējas kaut ko darīt un panākt. Otrā vērtība ir ģimene un mīlestība – šos jēdzienus es lieku kopā. Bez ģimenes nav nekā. Tiesa gan, strādāt kopā ar vīru nav viegli, bet, kopā strādājot, idejas dzimst kopīgi, darbam var veltīt vairāk laika. Kā trešo vērtību vēlos nosaukt cieņu, savstarpēju saprašanos un uzticēšanos. Mūsu uzņēmumā ir jāiemācās uzticēties darbiniekiem, jāmāk deleģēt pienākumus un arī jāpieņem, ka citi var kļūdīties vai domāt citādāk, ka cilvēki ir ļoti dažādi,” sacīja V. Rendeniece.

Pārējās pasākuma apmeklētājas savas galvenās dzīves vērtības atklāja iepriekš nepieredzētā vienprātībā. Piecas no pirmajām sešām runātājām par galveno vērtību nosauca ģimeni, un arī turpinājumā tā bija starp visbiežāk minētajām vērtībām. Starp citām nosauktajām kā populārākās izskanēja veselība, mīlestība, laiks, cieņa. Atsevišķas reizes tika minēts arī godīgums, dvēseles līdzsvars, drosme, laipnība un citas vērtības.

LATVIJAS LĪDERES KODĀ 41 Siguldas novada uzņēmēja un vadītāja noguldīja 50 sev svarīgas vērtības. Starp tām visbiežāk minētas: Ģimene, Mīlestība, Veselība, Laiks, Godīgums, Mērķtiecība, Ticība un Radošums.

Katrā LĪDERES KODA domnīcā tiek noguldītas ar vien jaunas, vēl iepriekš neminētas vērtības. Siguldas novada pienesums: 10 baušļi, Atbildība pret nākamajām paaudzēm, Autentiskums, Deleģēšana, Dvēseles līdzsvars, Inovācijas, Sports, Vienlīdzība.

Kopā LĪDERES KODĀ noguldītas jau 8 novadu un 1 valsts nozīmes pilsētas vērtības. Ir apkopotas 269 anketas, kurās minētas 237 dažādas vērtības.

LĪDERES KODS tiek īstenots pateicoties bankai “Citadele” un izdevniecībai “Lietišķās informācijas dienests”.