Biznesa līderes tiekas Cēsīs

Biedrības “Līdere” organizēto biznesa sieviešu kopā sanākšanas un vērtību apkopošanas pasākumu tūre “Līderes kods” Latvijas novados uzņēmusi apgriezienus – 22. februārī Cēsu koncertzālē notika jau ceturtā šāda tikšanās. Šoreiz ar atziņām par sev būtiskajām vērtībām dalījās arī dažas no Latvijā plašāk pazīstamām biznesa lēdijām.

Kā pirmās pasākumā uzstājās kafejnīcas “Kārumlāde” dibinātājas Vineta Žamoidika un Alla Oldermane. Kafejnīca kļuvusi par vietējo cēsinieku un arī pilsētas viesu iemīļotu vietu, gandrīz vai jaunu pilsētas simbolu, kur panašķēties ar gardu kūku un kafiju.

“Manas trīs vērtības man ienāca prātā diezgan ātri. Pirmā – tā ir ģimene. Ģimene, no kuras es nāku, ģimene, kuru esmu izveidojusi es pati, un mana trešā ģimene ir “Kārumlāde” – tā ir ģimene, kuru esam izveidojušas mēs ar Allu.” Ar ģimeni cieši saistīta ir otra Vinetas vērtība – mīlestība. “Tikai cilvēks, kurš mīl un tiek mīlēts, var darīt lielas lietas un dažkārt iedvesmot arī citus. Šāds cilvēks ir brīvs savā garā, varēšanā un sajūtās. Kā jau Ziedonis teica – bez mīlestības nedzīvojiet, bez mīlestības viss ir mazs!” Trešais dzīves pamatbalsts Vinetai esot veselība. “Veselība ir svarīga visos dzīves posmos, par to ir jārūpējas un jādomā nemitīgi. Ja tev nav veselības, tu vairs nespēj būt pietiekami labs, ne mājās, ģimenē, ne darbā – vairs nespēj dzīvot pilnvērtīgu dzīvi,” sacīja V. Žamoidika.

“Arī man šķiet, ka dzīvē viss sākas no saknēm, pamatiem, bet pamatus katram ieliek ģimenē. Manas vērtības nāk no vecvecākiem. Kā pirmo minēšu cilvēciskumu, kas mūsu laikmetā reizēm pietrūkst. Ir būtiski to saglabāt gan ģimenes, gan darba attiecībās. Otrā vērtība man ir atbildība – arī to esmu mācījusies jau no mazotnes. Atbildībai jābūt gan vecāku un bērnu savstarpējās attiecībās, gan pret citiem cilvēkiem, gan pret lietām, ko dari. Trešā vērtība – darba mīlestība. Ja nav darba mīlestības, tad tu nevari darīt darbu ar prieku, tad nekas neizdodas tā, kā iecerēts, tāpēc ir ļoti svarīgi darīt darbu no sirds – tad viss izdodas!”, stāstīja otra “Kārumlādes” biznesa kūrētāja Alla Oldermane.

Inese Osīte Cēsīs izveidojusi uzņēmumu “Tili Couture”, kas vecpilsētā ražo un tirgo greznas, retro tehnikā izšūtas kleitas un lietusmēteļus meitenēm no divu līdz četrpadsmit gadu vecumam.

Viņa kā pirmo vērtību nosauc sadarbību, jo bez sadarbības ar citiem cilvēkiem bizness nebūtu varējis izveidoties. “Vajag mēģināt nevis visu darīt pašai, bet ļaut rīkoties arī citiem – ļaut konstruēt, šūt un darīt citas lietas, kurās es pati neesmu tik profesionāla,” sadarbības būtību atklāj I. Osīte. Otra vērtība viņas dzīvē esot daudzpusība. “Es jūtu, ka pati esmu daudzpusīga, spēju just pasaules elpu”. Trešā lieta – entuziasms. “Man svarīgi, lai cilvēki, kurus pulcēju sev apkārt, būtu entuziasma pilni, ar darba sparu, degsmi un “dzirksteli” apveltīti, tieši tas veido komandas garu un palīdz virzīt uz priekšu biznesa ideju,” klāstīja I. Osīte. Atbildot uz jautājumiem no zāles, viņa gan atklāja arī vēl kādu ne mazāk svarīgu savu vērtību, kas ļāvusi uzņemties biznesa uzsākšanu tādā salīdzinoši nelielā pilsētā kā Cēsis. “Man ir ļoti liela ticība visam, ko daru. Es dzīvē eju, balstoties uz ticību – ne tikai biznesa vidē, bet arī privātajā dzīvē. Man ir pārliecība, es skaidri zinu, ka es to varu un izdarīšu. Ja ir virsotne, ko vēlies sasniegt – vienkārši ej uz to!” aicināja I. Osīte.

Viena no Cēsu Jaunās skolas dibinātājām Valda Malciniece vīrusa dēļ pasākumā klāt būt nevarēja, taču viņa ar savām vērtībām iepazīstināja atsūtītā video sižetā. V. Malcinieces radītā skola ar dažādām audzēkņu grupām īpaši pielāgotām mācību programmām esot motivējusi vairākus desmitus jauno ģimeņu pārcelties uz dzīvi Cēsīs.

“Mana veiksmes formula ir vienkārša. Kad dibinājām skolu, veidojām to saviem bērniem. Tad, kad tu kaut ko veido sev, tad pēc kāda laika izrādās, ka tas nav vajadzīgs tikai pašiem,” sacīja V. Malciniece. Viņa, līdzīgi kā V. Žamoidika, par obligātu priekšnoteikumu uzskata labu veselību, no kuras esot atkarīgs viss pārējais. Ar “Kārumlādes” īpašnieci V. Malciniecei sakrīt vēl viena TOP3 vērtība: mīlestība – mīlestība pret visiem, sākot no mīlestības pret savu vīru, bērniem un beidzot ar mīlestību pret draugiem. “Vēl viena ļoti liela vērtība man ir brīvība. Es savā dzīvē mazliet esmu pieredzējusi arī Padomju Savienības laikus, un tajos es negribētu atgriezties,” sacīja V. Malciniece, piebilstot, ka visām trim nosauktajām vērtībām klāt jāpievieno arī drosme. “Šīs trīs vērtības neko nedos, ja nebūs drosmes tās aizstāvēt gadījumā, ja kāds tās apdraud,” tā V. Malciniece.

Žurnālu izdevniecības “Santa” īpašniece Santa Anča jau kādu laiku guvusi tiesības saukties arī par Cēsu uzņēmēju, jo, ieguldot četrus miljonus eiro, atjaunojusi vēsturisku ēku kompleksu un atvērusi viesnīcu “Villa Santa”, ko iecienījuši pilsētas tūristi ne vien no Latvijas, bet arī ārvalstīm. “Es uzskatu, ka manas dzīves lielākā laime ir vīrieši manā dzīvē – bez viņiem es nevarētu. Man nepietiek tikai ar sievišķo enerģiju!” atzina S. Anča. Taču par galvenajām dzīves vērtībām viņa nosauca drosmi, godīgumu un valstisko atbildību. “Drosme bija vajadzīga, lai pirms 28 gadiem kā universitātes absolventei dibinātu žurnālu izdevniecību. Vēl lielāka drosme bija nepieciešama, lai ienāktu Cēsīs – ne tāpēc, ka Cēsīs, bet tāpēc, ka tas ir pilnīgi cits bizness, ko mēs neviens nepārzinājām. Tāpat ļoti būtisks ir godīgums pret sevi un saviem cilvēkiem. Godīgums pret sevi nozīmē, ka tu pats sevi, savus plusus un mīnusus loģiski izvērtē, bet godīgums pret darbiniekiem nozīmē – turēt doto vārdu. Trešā vērtība – atbildība pret savu valsti. Es esmu pateicīga Latvijai par to, kas es esmu, jo es nezinu, kāda būtu mana dzīve, ja es šobrīd būtu, piemēram, Dublinā, Anglijā vai Amerikā,” stāstīja S. Anča.

Eva Sietiņsone ir AS “Cēsu alus” vadītāja jau kopš 2004. gada. Šajā laikā uzņēmums ievērojami audzis un attīstījies, kļūstot par lielāko alus ražotni Latvijā. Vairākkārt atzīts par labāko darba devēju Vidzemes reģionā.

Tieši nemitīgu attīstības vektoru, radošos meklējumus un dzenuli pēc inovācijām E. Sietiņsone nosauca par savu pirmo vērtību. “Es visu laiku meklēju kaut ko jaunu – turklāt ne tikai biznesa vadībā, bet visdažādakajās sfērās. Idejas jauniem produktiem meklēju ceļojumos, sajūtās, cilvēkos – visur!”, sacīja E. Sietiņsone. “Otrā lieta – uzticība darbiniekiem. Varbūt tas izriet no mana rakstura, jo es esmu nedaudz slinka, tāpēc vienkārši esmu spiesta uzticēties,” smej E. Sietiņsone. Savukārt trešā vērtība viņas dzīvē esot – izcilība. “Es cenšos veidot izcilu kompāniju, un, to darot, allaž mēģinu nevis salīdzināties ar konkurentiem, bet pārspēt pašiem sevi,” atklāja E. Sietiņsone.

Oriģinālākas atziņas no citām biznesa līderēm

Darbs, mīlestība pret to un citas ar darbu saistītas vērtības “Līderes” pasākumos izskanējušas bieži, bet interesanti, ka šoreiz kāda no pasākuma apmeklētājām par vērtību nosauca arī atpūtu: “Enerģija un darba spars ir jāuzlādē, tāpēc jāatrod laiku atpūsties. Es izvēlos ceļojumus ārpus Latvijas – uz lielām, mazākām pilsētām. Kaut ko redzēt, izbaudīt, izgaršot – tas ir veids, kā es uzlādējos.”

“Laime” un “iedvesma” – šādi prāta stāvokļi kā svarīgākās dzīves vērtības līdzās ģimenei izskanēja no dizaineres Agneses Gaideliones puses.

“Latvijā mēs daudz runājam par uzņēmējiem, investīcijām, par to, ka mums vajag uzņēmīgus biznesa cilvēkus, taču mēs aizmirstam, ka mums vajag arī uzņēmīgus darbiniekus, kurus jāprot novērtēt un uzmundrināt”, šādu, mazāk dzirdētu akcentu lika Iveta Ozoliņa.

“Neviens uzņēmums nevar iztikt bez kreativitātes – ir nemitīgi jāmeklē kaut ko jaunu, unikālu tieši šim laikmetam, kaut ko tādu, kas cilvēkiem vajadzīgs,” sacīja Sigita Norvele kosmētikas uzņēmuma “Royal Dandy” īpašniece.

“Īpaši pēdējo dienu notikumu kontekstā vēlos atzīmēt tādas vērtības kā godīgumu un taisnīgumu. Godīgums un taisnīgums ir pāri visam – kā lietussargs lietus laikā,” teica Aiva Vīksna, izdevniecības “Lietišķās informācijas dienests” dibinātāja.  

“Reiz trijās dienās zaudēju sev ļoti svarīgu cilvēku. Aizdomājos – es taču pati arī varu pēkšņi nomirt, bet ko es būšu atstājusi ģimenei? Tikai īpašumus – bet tas nav nekas. Tā es nonācu pie ierosmes izveidot ģimenes uzņēmumu. Tāpēc kā pašu galveno vērtību es vēlos nosaukt uzdrīkstēšanos. Uzdrīkstēšanos nomainīt foršu amata vietu ar labu algu un bonusiem, lai uzsāktu ko savu. Tā ir pati svarīgākā lieta visā biznesa domāšanā,” atklāja Gunta Rozenberga, ēdināšanas uzņēmuma “Lustīgie meistari” un viesnīcas “Laimes Ligzda” īpašniece.  

“Pirmā vērtība, kas līderei nepieciešama – nevērtēt sevi par zemu. To es arī pati vēl cenšos apgūt. Otra lieta, kas ar to cieši saistīta, ir atbalsts – gan tas, kā es atbalstu savus darbiniekus, gan tas, kā mani atbalsta mana ģimene,” uzsvēra Santa Zemīte, ēdināšanas uzņēmuma “Tayo Sushi” īpašniece.

“Tēmēt uz zvaigznēm, jo tad līdz egļu galotnēm noteikti tiksim!” – tik tēlaini spēju uzstādīt ļoti augstus mērķus un tiekties uz tiem raksturoja Lilita Bērziņa, grāmatvedības ārpakalpojumu uzņēmuma “Numeri” vadītāja.

“Visdārgākās vērtības ir tās, kas nav atņemamas. Tie ir principi jeb kods, kas veido cilvēka personību. Nenoliedzot, ka drosme ir patiesa vērtība, es vēlos tai blakus likt spriestspēju – spriestspēju, kā šo drosmi izmantot. Nenoliedzot to, ka būtiski ir sevi nenovērtēt par zemu, es vēlos uzsvērt arī tādu vērtību kā pazemību. Tā ir īpašība, ko es kā izslāpusi meklēju citos cilvēkos un kam ļoti, ļoti vēlētos tuvoties arī pati. Tā ir apziņa, ka neviens nav vairāk cilvēks kā otrs – un arī ne mazāk. Trešā vērtība, kas šodien netika minēta, ir laipnība – manuprāt, tās mums ikdienā ļoti trūkst,” sacīja Māra Špicberga, biznesa vadības treniņu uzņēmuma “Jardi” partnere.

Cēsīs tika aizpildītas 25 anketas, kurās tika minētas 55 dažādas vērtības. Visvairāk minētās vērtības ir ATBILDĪBA, CILVĒCĪBA un ĢIMENE.

Cēsu novada uzņēmējas Līderes KODĀ ierakstīja 23 iepriekš neminētas vērtības, tostarp – CILVĒCĪBA, ENTUZIASMS, IZCILĪBA, LĪDZCILVĒKI.

Līdz šim Līderes KODS ir viesojies 4 novados, kopā saņemtas 108 anketas, kurās nosauktas 149 dažādas šodienas Latvijas uzņēmīgo sieviešu vērtības un darba pamatprincipi.

“Līderes KODS” tiek īstenots pateicoties  bankai “Citadele” un izdevniecībai  “Lietišķās informācijas dienests”.